Program za bolje življenje

Program za bolje življenje jedanaestogodišnji je plan delovanja kojim kompanija Electrolux nastoji da oblikuje bolje i održivije življenje širom sveta. U njegovom središtu nalazi se popis 100 odlučnih mera za koje smo se obavezali da ćemo ih preduzeti do 2030. godine, a taj se popis neprestano širi. U tim se merama ogleda naša predanost prema četiri jasna cilja koja smo definisali u okviru kategorija bolje ishrane, bolje nege odeće, boljeg kućnog prostora i bolje kompanije.

 

PROČITAJTE VIŠE OVDE

100 mera

U samom srcu Programa za bolje življenje nalazi se popis mera za koje smo se obavezali da ćemo ih sprovesti tokom jedanaest godina. Taj će se popis s vremenom širiti: do 2030. godine na njemu će se nalaziti 100 mera, a svaka će od njih biti korak na putu prema naša četiri glavna cilja.

Te mere podrazumevaju saradnju s partnerima, stručnjacima u industriji, osobama koje menjaju svet izazivajući pritom naše poštovanje – pa čak i s drugim robnim markama – širom sveta. Naime, kad naš pogled ne bi sezao dalje od nas samih, mogli bismo da zaboravimo na dalekosežne promene.

Ciljevi za 2030. godinu

Bolja ishrana

Težimo da podstaknemo više ljudi da usvoje ishranu kojom čine dobro ljudima i planeti. To znači da težimo da poboljšamo prehrambenu vrednost onoga što ljudi jedu, pokazujući pritom kako uvođenje održivijih namirnica – posebno onih biljnog porekla – u ishranu može biti izvor uživanja. Uz to na svaki mogući način želimo da pridonesemo smanjenju količine prehrambenog otpada.

Cilj za 2030. godinu: Pobrinuti se da održiva ishrana postane najpoželjniji izbor.

PROČITAJTE VIŠE

Bolja nega

Modernizacijom tehnologije za negu odeće i podsticanjem boljih navika nege svih tkanina nastojimo da produžimo prosečni životni vek odeće, uz smanjenje ekološkog uticaja nege nakon kupovine do 50 posto. Takođe, želimo doprineti održivijim modelima modne potrošnje. 

Cilj za 2030. godinu: Pobrinuti se da odeća traje dvostruko duže, uz dvostruko manji uticaj na životnu sredinu.

PROČITAJTE VIŠE

Bolji kućni prostor

Radom na postizanju tog cilja ubrzaćemo razvoj rešenja uz koja će više ljudi prostor svog doma moći učiniti zdravijim na održiviji način. 

Cilj za 2030. godinu: Učiniti domove zdravijima i održivijima uvođenjem pametnih rešenja za vazduh, vodu i podove.

PROČITAJTE VIŠE

Bolja kompanija

Odgovornijom proizvodnjom, nabavkom sirovina i rešenjima svoju proizvodnju težimo učiniti klimatski neutralnom, a uz to želimo da naše fabrike posluju bez otpada. Svoje proizvode želimo razvijati u skladu s ciljevima UN za delovanje u oblasti klimatskih promena i težićemo da ponudimo poslovne modele i primere dizajna proizvoda koji omogućuju optimalnu upotrebu resursa.

Cilj za 2030. godinu: Pobrinuti se da naše poslovanje bude klimatski neutralno i kružno.

PROČITAJTE VIŠE

Izveštaj o boljem življenju

Globalno istraživanje stavova korisnika i izazova povezanih s održivim življenjem

One man & woman

Predstavljamo vam intuitivno kuvanje.

Predstavljamo vam intuitivno kuvanje.

Bolja ishrana

Kad je reč o našem zdravlju, hrana je nesumnjivo ključni činilac. Ništa manje ključna nije ni kad je reč o zdravlju naše planete jer je prehrambena industrija zaslužna za trećinu svetske potrošnje energije i više od 20 posto emisija*. Stoga je činjenica da se 30% kupljenih namirnica baca**, iako devetina svetskog stanovništva svake noći na spavanje odlazi praznog želuca***, još šokantnija. Upravo zato želimo da pomognemo ljudima da počnu da donose bolje prehrambene odluke koje ne zahtevaju nikakav napor i izvor su uživanja.

* Izvor: Ciljevi održivog razvoja UN, 2018.
** Izvor: Ciljevi održivog razvoja UN, 2018.
*** Izvor: Food Aid Foundation

Pročitaj više

Cilj za 2030. godinu: Pobrinuti se da održiva ishrana postane najpoželjniji izbor

Težimo podstaći ljude da počnu da jedu, nabavljaju i obrađuju namirnice na način na koji čine dobro ljudima i planeti – a da se pritom ne odreknu uživanja.

Glavna područja delovanja

Kako bismo postigli svoj cilj, nastojaćemo podsticati inovacije proizvoda, obrazovati korisnike, sprovoditi dalja istraživanja i sklapati značajna partnerstva. Kad je reč o Boljoj ishrani, ovo su područja delovanja na koja se želimo usredsrediti:

  • Želimo da učinimo sve što možemo kako bismo smanjili količinu prehrambenog otpada.
  • Želimo da podstaknemo ljude da usvoje ishranu koja se u većoj meri temelji na namirnicama biljnog porekla.
  • Želimo da smanjimo gubitak hranjivih materija iz namirnica.
  • Želimo da unapredimo iskustvo održive ishrane boljim ukusima, teksturama i bojama.
  • Želimo da pridonesemo tome da se sve te promene mogu lako uklopiti u svakodnevni život.

„Neprestano radimo na pronalasku boljih rešenja za očuvanje namirnica. Međutim, održiva ishrana podrazumeva i promenu ponašanja. Reč je o preduzimanju malih koraka radi postizanja većeg cilja.ʺ

Hana Nikenen (Hanna Nykänen)

stručnjak za očuvanje namirnica, Electrolux, Švedska

Bolja nega odeće

Broj odevnih predmeta koje trošimo u poslednjih 20 godina učetvorostručio se*. Taj je problem još ozbiljniji zbog činjenice da 90% odeće bacamo pre nego je to potrebno**. Deo problema svakako leži u brzoj modi, a deo u nezi odeće posle kupovine. Zbog naših loših i zastarelih navika pranja veša životni vek odeće sve je kraći. Budući da je modna industrija četvrti najveći zagađivač na svetu***, vreme je da promenimo način na koji trošimo i negujemo odeću.

* Izvor: Fashion Revolution
** Izvor: AEG-ov projekat Etiketa za održavanje
*** Izvor: Measuring Fashion, globalna studija uticaja na okolinu, 2018.

Pročitaj više

Cilj za 2030. godinu: Pobrinuti se da odeća traje dvostruko duže uz dvostruko manji uticaj na okolinu

Upoznajući ih s boljom negom odeće, ljudima težimo da pomognemo da svoju odeću nose duže uz upola manji ekološki otisak nege posle kupovine.

Glavna područja delovanja

Kako bismo postigli svoj cilj, nastojaćemo da podstičemo inovacije proizvoda, obrazujemo korisnike, sprovodimo dalja istraživanja i sklapamo značajna partnerstva. Kad je reč o Boljoj nezi odeće, ovo su područja delovanja na koja se želimo usredsrediti:

  • Želimo da produžimo životni vek odeće modernizacijom tehnologije i navika povezanih s negom rublja.
  • Želimo da smanjimo uticaj nege odeće na okolinu.
  • Želimo da omogućimo negu svih vrsta tkanine.
  • Želimo da pridonesemo održivijim modelima modne potrošnje.

„Moramo osvestiti primarne resurse koji su nam već dostupni umesto da i dalje hranimo nezasitu zver.ʺ

Orsola de Kastro (Orsola de Castro)

inovator u području modne industrije, Fashion Revolution, Ujedinjeno Kraljevstvo

OPERI. OSUŠI. NOSI DUŽE.

Načinom na koji negujemo svoju odeću snažno utičemo na okolinu. Verujemo da boljom negom odeće danas možemo da izgradimo održivije sutra. Pružite duži životni vek svojoj odeći uz Electrolux PerfectCare.

Pročitajte više

Bolji kućni prostor

Loš kvalitet vazduha postala je rasprostranjena opasnost za ljudsko zdravlje. Prema UN 92% ljudi živi na mestima na kojima je zagađenje veće od preporučenog. Kako većinu svog vremena provodimo u zatvorenim prostorima – u proseku 16 sati dnevno* – situacija je zbog toga još gora. Zbog neodgovarajuće ventilacije koncentracija štetnih zagađivača u zatvorenim prostorima može biti do pet puta viša nego na otvorenom*. To ne mora biti tako. Možemo da uložimo trud kako bismo pozitivno uticali na blagostanje ljudi u kućnom prostoru.

* Izvor: BEAMA – My Health

Cilj za 2030. godinu: Učiniti domove zdravijima i održivijima uvođenjem pametnih rešenja za vazduh, vodu i podove

Radom na postizanju tog cilja ubrzaćemo razvoj rešenja uz koja će više ljudi prostor svoje kuće moći da učine zdravijim na održiviji način.

Glavna područja delovanja

Radom na postizanju tog cilja Electrolux će ubrzati razvoj rešenja uz koja će više ljudi prostor svoje kuće moći da učine zdravijim na održiviji način. To može uključivati sledeće:

  • Razvijaćemo sofisticirana rešenja za pročišćavanje vazduha i negu podova koja se temelje na digitalnoj tehnologiji.
  • Optimizovaćemo zatvorene prostore i biti predvodnici u osmišljavanju aparata koji imaju manji uticaj na klimu zbog efikasnije upotrebe izvora energije.

„Kvalitet vazduha zatvorenih prostora sad je dva do pet puta gori nego u prošlosti.ʺ

Monika Čeloto i Fiorela Trivilin (Monica Celotto i Fiorella Trivillin)

inovatorke koje se bave kvalitetom vazduha i održivošću, Electrolux, Italija

Bolja kompanija

Budući da naša budućnost zavisi od odluka koje donosimo sada, svi joj moramo pridoneti. To se ne odnosi samo na pojedince. Kako bismo življenje učinili boljim, u Electrolux-u smo odlučni u tome da boljom učinimo i svoju kompaniju. Moramo da osvestimo šta činimo kad je reč o proizvodnji, na primer kako posluju naše kompanije i koje materijale biramo, ali i kako možemo optimizovati životni vek proizvoda i pobrinuti se da se uređaji upotrebljavaju na ispravan način da bi potrošnja resursa bila što efikasnija.

Cilj za 2030. godinu: Pobrinuti se da naše poslovanje bude klimatski neutralno i kružno

Težimo da postignemo da naše fabrike budu bez otpada i u potpunosti klimatski neutralne, a uz to razvijamo proizvode koji su, kad je reč o energiji i ostalim resursima, efikasni u najvećoj meri.

Glavna područja delovanja

Kako bismo postigli svoj cilj, nastojaćemo da podstičemo inovacije proizvoda, obrazujemo korisnike, sprovodimo dalja istraživanja i sklapamo značajna partnerstva. Kad je reč o Boljoj kompaniji, ovo su područja delovanja na koja se želimo usredsrediti:

  • Želimo da proizvodnja postane klimatski neutralna.
  • Želimo da naše fabrike budu bez otpada.
  • Želimo da razvijamo proizvode u skladu s ciljevima UN za delovanje na području klime.
  • Želimo da ponudimo poslovne modele i primere dizajna proizvoda koji omogućuju optimalnu upotrebu resursa.

„Verujem da ćemo u budućnosti ovo razdoblje smatrati ključnim. Kad se osvrnem na njega, u njemu želim da prepoznam trenutak koji nas je nagnao da se promenimo nabolje.ʺ

Jonas Samuelson

izvršni direktor i predsednik upravnog odbora Electrolux-a

Uvod

Želimo da pomognemo korisnicima da u svojoj svakodnevici usvoje održivije navike. No, kako bismo mogli da podstaknemo istinsku promenu, moramo osvestiti i shvatiti jaz između zelenih namera i stvarnih ponašanja. Sproveli smo globalno anketno ispitivanje u sklopu kog smo istraživali stavove i brige povezane s održivim namerama i ponašanjima u kategorijama ukusa, nege i blagostanja.

Podaci i uvidi iz tog anketnog ispitivanja pomoći će nam da shvatimo kako možemo nastaviti da osnažujemo korisnike i pomoći im da savladaju te prepreke – i premoste jaz koji ih deli od ostvarenja zelenih namera.

Anketom smo obuhvatili 9320 ispitanika iz devet gradova: Stokholma, San Franciska, Hanoja, Šangaja, Buenos Ajresa, Santjaga, Varšave, Sao Paola i Melburna. Ti gradovi predstavljaju ključna tržišta kompanije Electrolux, a uz to se ubrajaju među progresivnije kad je reč o održivim ponašanjima.

Pročitaj više

Šta se smatra održivim pristupom ishrani?

Smanjivanje količine prehrambenog otpada smatra se najodrživijim pristupom ishrani pa ga 36% ispitanika svrstava među tri mere koje vode do održivog pristupa ishrani. Na drugom i trećem mestu popisa najodrživijih pristupa ishrani nalaze se konzumacija sezonskih namirnica i konzumacija namirnica iz sopstvenog uzgoja. Samo je 18% ispitanika izjavilo da najodrživijim pristupom ishrani smatra konzumaciju namirnica biljnog porekla.

Ishrana koja se temelji na namirnicama biljnog porekla u potpunosti se, ili barem većim delom, sastoji od namirnica koje se dobijaju od biljaka, uključujući povrće, žitarice, orašaste plodove, grahorice i voće uz malo životinjskih proizvoda ili bez njih (Vikipedija).

Kako se ljudi ponašaju?

Smanjivanje prehrambenog otpada najrasprostranjenije je održivo ponašanje: 53% ispitanika izjavilo je da vodi računa o njemu u svom svakodnevnom životu. Tek se svaka četvrta osoba u svojoj ishrani oslanja na namirnice biljnog porekla.

S kakvim se jazom između namera i ponašanja srećemo u kategoriji ukusa?

Korisnici su izuzetno motivisani za smanjenje prehrambenog otpada, ali iz nekog razloga ne deluju u skladu sa svojim ambicijama. Čak je 32% ispitanika izjavilo da želi da smanji količinu prehrambenog otpada koju trenutno proizvodi. Međutim, 60% njih baca namirnice najmanje jednom nedeljno. Namirnice se najčešće bacaju zato što im je istekao rok trajanja i zato što se, ako su sveže, previše brzo kvare. Kad je reč o ishrani koja se temelji na namirnicama biljnog porekla, jaz između namera i zelenog ponašanja nije veliki i samo je 18% ispitanika izjavilo da bi htelo da jede više namirnica biljnog porekla. U tome ih najviše sprečavaju strah da ishranom koja se temelji na namirnicama biljnog porekla ne bi unosili dovoljno hranjivih materija i uverenje da bi im nedostajali ukus i tekstura životinjskih proizvoda, kao i da posle takvih obroka ne bi bili siti.

Kad je reč o ishrani koja se temelji na namirnicama biljnog porekla, jaz između namera i zelenog ponašanja nije veliki i samo je 18% ispitanika izjavilo da bi htelo da jede više namirnica biljnog porekla. U tome ih najviše sprečavaju strah da ishranom koja se temelji na namirnicama biljnog porekla ne bi unosili dovoljno hranjivih materija i uverenje da posle takvih obroka ne bi bili siti.

Tek svaka peta osoba veruje da ishrana koja se temelji na namirnicama biljnog porekla predstavlja najefikasniji put do održivih prehrambenih praksi. S druge strane, približno 30% globalnih emisija koje imaju negativan učinak na klimatske promene povezano je s proizvodnjom hrane (izvor: IPCC-ovo Poseban izveštaj o klimatskim promenama i stanju zemljišta, 2019).


Šta se smatra održivim pristupom nezi?

Pet od deset ispitanika izjavilo je da ne raspolaže dovoljnim znanjem o održivim praksama povezanim s negom odeće. No 69% njih svesno je da produživanje životnog veka odevnih predmeta predstavlja efikasnu održivu praksu. Kad smo ih zamolili da definišu održivu negu odeće, ispitanici su spominjali pranje veša u punoj veš-mašini i i upotrebu mašina za pranje veša koje se odlikuju efikasnom potrošnjom vode.

Kako se ljudi ponašaju?

Način na koji negujemo svoju odeću uveliko je stvar navike i samo 40% ispitanika aktivno nastoji da produži životni vek svoje odeće. Samo 48% njih vodi računa o tome da veš-mašinu napuni do kraja, što znači da u tom pogledu još uvek ima prostora za napredak. Ispitanici odeću peru zbog neugodnog mirisa ili mrlja, a neki to čine i jednostavno zato što vole sveže opranu odeću. Izbor pranja na nižim temperaturama nije previše učestao pa tako tek svaka treća osoba aktivno preduzima taj korak, iako su deterdženti za pranje rublja često jednako efikasni na nižim temperaturama.

S kakvim se jazom između namera i ponašanja susrećemo u kategoriji nege?

Najveći jaz između namera i stvarnog ponašanja u području nege pronalazimo u činjenici da ispitanici tvrde da bi hteli da upotrebljavaju energetski efikasnije veš-mašine, dok je jedan od najmanje vidljivih jazova tamo gde je reč o pranju rublja na nižim temperaturama jer bi samo 14% ispitanika htelo češće da pere rublje na nižim temperaturama. U tome ih najčešće sprečava činjenica da iz navike slede uputstva za negu na etiketi i uverenje da se na nižim temperaturama ne mogu rešiti mrlja. Uz to tek svaka četvrta osoba veruje da je snižavanje temperature održivije.


Šta se doživljava kao uzrok zagađenja vazduha u zatvorenim prostorima?

Očuvanje kvaliteta vazduha u zatvorenom prostoru za naše je ispitanike prioritet pa je tako njih četiri od pet izdvojilo kvalitet vazduha i čistoću kao dva najvažnija faktora blagostanja u kućnom prostoru. Pa ipak, samo njih 39% oseća da može da unapredi kvalitet vazduha u svom zatvorenom prostoru.

Polovina ispitanika tvrdi da je svesna uzroka zagađenja vazduha u zatvorenom prostoru, a 41% njih veruje da usisavanje ima negativan efekat na kvalitet vazduha u zatvorenom prostoru. Najgorim zagađivačima smatraju pušenje u zatvorenom prostoru, pesticide kao i lakove za kosu i dezodoranse u spreju.

Šta ljudi čine kako bi unapredili kvalitet vazduha u zatvorenom prostoru?

Iako 41% ispitanika tvrdi da usisavanje pridonosi zagađenju vazduha u zatvorenom prostoru, prozračivanje i usisavanje najčešće su mere koje ispitanici preduzimaju kako bi unapredili kvalitet vazduha u svom domu. Broj ljudi koji veruju da uopšte mogu da unaprede kvalitet vazduha u svom zatvorenom prostoru zapravo je vrlo mali.

S kakvim se jazom između namera i ponašanja srećemo u kategoriji blagostanja?

Najveći jaz između namera i stvarnog ponašanja kad je reč o blagostanju leži u činjenici da bi ispitanici hteli da upotrebljavaju prečistače vazduha kako bi smanjili količinu alergena i zagađivača u zatvorenom prostoru.

Molimo vas da nam se za pristup celom izveštaju obratite na e-adresu kamilla.dala@electrolux.com

Vek ponovnog otkrivanja blagostanja u domaćinstvu

Electrolux je utemeljen na ideji lakših usisivača koji se jednostavnije koriste, koje je ta kompanija promovisala širom sveta kao oruđe za poboljšanje zdravlja i higijene. Od inovacije osnivača Aksela Vener Grena (Axela Wenner-Grena), koji je stavio metalne vođice na usisivač Model V, do puštanja prvog robotičkog usisivača na svetu na tržište – putovanje se nastavlja.

Vek inovacija u nezi tkanine

Mašina za pranje veša prozvana je najvećim izumom industrijske revolucije zbog svog uticaja na ulogu žena u društvu. Uz svoje razne doprinose, uključujući revolucionarnu mašinu za pranje veša „plutajućeg krilaʺ 1940-ih, Electrolux je korisnicima omogućio da svoje vreme počnu da provode baveći se zaista važnim stvarima, bez obzira na to je li reč o obrazovanju ili provođenju više vremena u krugu porodice.

Vek inovacija doživljaja ukusa

Stvaranje prijatnih kulinarskih iskustava uvek je bilo pokretačka snaga naših kuhinjskih inovacija. U istoriji smo se nadahnjivali svojom jedinstvenom profesionalnom baštinom kako bismo to i ostvarili. Revolucionarni multipraktik Assistent i rerne CombiSteam samo su neki od primera.

Electrolux Assistent: prepoznatljiv klasik nordijskog dizajna

Godine 1939. Electrolux je švedskom dizajneru i inženjeru Alvaru Leningu dao zadatak da pretvori profesionalni restoranski kuhinjski uređaj u manji, kompaktniji uređaj koji bi bio prikladan za kućnu upotrebu. Retki bi pomislili da će Electrolux Assistent postati jedan od najtrajnijih proizvoda kompanije, hvaljen i zbog svoje čvrste pouzdanosti i dizajna.

product exhibition

Revolucionarni model V

Model V uključivao je metalne vođice za klizanje podom kako bi efikasno usisao prašinu i prljavštinu, iako je bio manji i znatno lakši od svojih uspravnih prethodnika. Na ideju vođica došao je sam Vener Gren. Nije odmogla ni činjenica da je aparat bio dostojan predstavnik novog industrijskog dizajna tog doba u duhu nemačkog arhitekte Petera Berensa.

Prva na svetu: „Okrugla limenkaʺ

Mašina za pranje sudova D10, prozvana „Okruglom limenkomʺ, na tržište je puštena 1959. godine. Bila je to prva kompaktna mašina za pranje sudova za upotrebu na radnoj površini. U vreme kad većina kuhinja nije bila prilagođena za ugradnju mašina za pranje sudova, ovaj se model mogao ugraditi u većinu kuhinja bez potrebe za većim zahvatima.